Slepen op vliegveld Malden beperkt (infosheet 2 februari 2014)

In 2013 heeft de Nijmeegse Aeroclub een aantal proeven gedaan met sleepstarts op het zweefvliegveld. Deze proeven waren bedoeld om de operationele en veiligheidsaspecten van het sleepvliegen opnieuw in kaart te brengen. Opnieuw omdat er vele jaren geleden ook al op Malden is gesleept met Piper Cubs van de luchtmacht. Het komende jaar zal de Nijac een beperkt aantal starts maken in het kader van de opleiding en zodat de leden hun ervaring op peil kunnen houden. De lierstart blijft op Malden de eerste startmethode omdat deze een grotere capaciteit heeft en goedkoper is.

 

Waarom sleepvliegen?

De sleepstart is een van de twee startmethoden die een zweefvlieger moet beheersen om veilig op verschillende vliegvelden te kunnen vliegen. De lierstart is in Nederland de meest gangbare methode maar soms is een sleepstart de enige mogelijkheid; indien er geen lier is, voor kunstvluchten of bij wedstrijden. De Nijac heeft de sleepstart ook in het opleidingspakket maar week daarvoor de afgelopen jaren uit naar de vliegvelden Volkel of Asperden. De Nijac wil haar leden de mogelijkheid bieden om ook op Malden de sleepopleiding te doen en om voldoende ervaren te blijven.

 
Waarmee gaat de Nijac slepen?

Door de leden van de Nijac wordt in het kader van de opleiding al vele jaren getraind met een Touring Motor Glider (TMG) de PH-745. Dit type vliegtuig valt onder de categorie zweefvliegtuigen en is toegelaten op het zweefvliegveld in Malden. Met deze TMG heeft de Nijac in de afgelopen jaar de sleepstarts gedaan op Volkel en op Asperden. De TMG wordt nu ingezet voor sleepstarts en is de enige die op Malden is toegelaten. Er komt dus geen nieuw of tweede toestel bij. Acht jaar geleden heeft de Nijac gei╠łnvesteerd in een nieuwe en stillere motor voor de TMG.

 

Sinds wanneer mag de Nijac slepen?

De Nijac vliegt al sinds 1954 op het Maldens Vlak en in het verre verleden is er ook al frequent gesleept. Uiteraard beschikt het vliegveld over de vereiste vergunningen en ontheffingen waarbinnen het gebruik van een TMG al vele decennia is toegestaan. Bij de overgang van de Rijksoverheid naar een verordening van de Provincie Gelderland is uit extern onderzoek gebleken dat de veiligheids- en geluidscontouren ruim binnen de grenzen van het vliegveld blijven. In 2013 is de Nijac gaan onderzoeken hoe het slepen met de TMG op Malden in het vliegbedrijf is in te passen. Vanwege de veiligheid moet dit uiteraard zorgvuldig gebeuren.

 

Overleg met de bewoners in Malden

Voor het starten van de technische proeven heeft de Nijac haar plannen gemeld bij de gemeente Heumen en bij enkele bewoners. De Nijac realiseert zich dat luchtvaart gevoelig ligt en snel in verband wordt gebracht met geluidsoverlast. De Nijac wil dan ook graag met de bewoners van Malden in contact blijven om te bewaken en voorkomen dat er overlast ontstaat. Gezien de beperkte omvang van de sleepactiviteiten hebben wij daar alle vertrouwen in. Natuurlijk zal er af en toe een sleepformatie te zien en te horen zijn.

 

Hoe gaat de Nijac overlast voorkomen?

Het aantal sleepstarts zal beperkt blijven tot plusminus 150 per jaar. Alleen in het kader van de opleiding, de ervaring bij houden en de kunstvliegopleiding. De uitvliegroutes liggen boven het bosgebied, zo ver mogelijk weg van de woonkernen. De sleepopleiding wordt primair door de week uitgevoerd waarbij de randen van de dag zoveel mogelijk worden gemeden.

 

Contact


Heeft u vragen of wilt u iets kwijt? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen via de email
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Inwoners/buren met vragen worden uitgenodigd en krijgen persoonlijk toelichting op vragen.
Niels Oerlemans, voorzitter Stichting Zweefvliegveld Maldens Vlak Ferdi Kuijpers, havenmeester en voorzitter Nijmeegse Aeroclub

 

De pdf-versie van dit bericht is hieronder te vinden.