Onze vloot

ASK21 ASK23 ASK13 LS4A LS4B DG505 DG800 G109B Prive Historie

De Nijac heeft een vloot bestaande uit 9 vliegtuigen. Er zijn vliegtuigen voor de beginners en de gevorderde vliegers. Er is een motorzwever, deze kan slepen. Verder hebben sommige leden samen of alleen een "prive" vliegtuig.   

Voor het transport van de lier en het uitrijden van kabels wordt een blauwe Ford tractor gebuikt. Het transport van de vliegtuigen gebeurt met twee andere tractoren, een "grasmaaier" en een Golfkar.

 


ASK21

Specificaties

Callsign: NF 
Registratie: PH-733 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 8.35 m 
Spanwijdte: 17.00 m 
Hoogte: 1.55 m 
Vleugel oppervlak: 8.35 m2 
Aspect ratio: 16.1 
Vleugel profiel: FX S02-196 / FX 60-126 
Leeg gewicht weight: 360 kg 
Maximum snelheid: 280 km/h 
Maximum glijgetal: 34 
Minimale daalsnelheid: 0.65 m/s

 

Informatie

De ASK21 is de opleidings tweezitter en wordt vooral gebruikt in het begin van de opleiding (EVO). Zowel voor- als achterin zijn alle stuurorganen en instrumenten aanwezig. In deze kist leer je vliegen: jij voorin, en een instructeur achterin. Naast het lesbedrijf is de ASK-21 ook erg geschikt voor kunstvliegen.

Onze ASK21 is in 2014 volledig overhault, het toesstel is opnieuw gelakt en het intereur is onderhanden genomen hierdoor ziet hij er na meer dan 30 jaar van trouwe dienst weer als nieuw uit.

View

ASK21 view

 

Links 

Handboek

Alexander Schleicher

 


ASK23

Specificaties

Callsign: NA en NH
Registratie: PH-782 en PH-769
Aantal zitplaatsen: 1
Lengte: 7.05 m
Spanwijdte: 15.00 m
Hoogte: 1.55 m
Vleugel oppervlak: 12.9 m2
Aspect ratio: 17.4
Vleugel profiel: FX-61-168
Leeg gewicht weight: 240 kg
Maximum snelheid: 215 km/h
Maximum glijgetal: 34
Minimale daalsnelheid: 0.66 m/s

 

Informatie

De club is in het bezit van twee ASK23's, die worden gebruikt voor de opleiding. De cockpit van de 23 lijkt erg veel op die van de ASK21. De ASK23 is een erg "vriendelijk" vliegtuig, hij reageert rustig en gemoedelijk. Dat maakt het toestel makkelijk om te vliegen. Daarom maak je ook je eerste solo-vlucht op een van deze toestellen. Verder zul je tot je een zweefvliegbewijs bezit veel op deze toestellen vliegen.

Met de ASK23 wordt net als met de ASK21 ook kunst gevlogen, er wordt zelden met deze toestellen overland of wedstrijden gevlogen.

View

ASK23 view

 

Links 

Handboek

Alexander Schleicher

 


ASK13

Specificaties

Callsign: ND
Registratie: PH-386
Aantal zitplaatsen: 2
Lengte: 8.18 m
Spanwijdte: 16.00 m
Hoogte: 1.6 m
Vleugel oppervlak: 17.5 m2
Aspect ratio: 14.6
Vleugel profiel: Göttingen 535/549
Leeg gewicht weight: 290 kg
Maximum snelheid: 200 km/h
Maximum glijgetal: 28
Minimale daalsnelheid: 0.81 m/s

 

Informatie

De ASK13 is een opleidingstoestel, hij staat bekend om zijn erg fijne vliegeigenschappen. Het toestel wordt vooral gebruikt in het begin (EVO) en aan het eind (VVO1) van je opleiding. Ook bijna alle exames worden op dit toestel afgenomen. Meestal ga je met een instructeur in de ASK13 omhoog maar naar 75 solo starts mag je er ook in je eentje op vliegen.
De "13" is deze al sinds 1969 in het bezit van de NijAC hiermee is het een van de oudste ASK13`s van Nederland.

Het is het eneig toestel van de NijAC die van staalbuis, hout en linnen is gemaakt alle andere toestellen zijn gemaakt van kunststof. De ASK13 is hierdoor een relatief licht vliegtuig, daarom kan er langzaam mee gevlogen worden. 

View

ASK13 view

 

Links 

Handboek

Alexander Schleicher

 


LS4A

Specifiacties

Callsign: NE en NG 
Registratie: PH-847 en PH-888 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 6.84 m 
Spanwijdte: 15.00 m 
Hoogte: 1.32 m 
Vleugel oppervlak: 10.5 m2 
Aspect ratio: 21.7 
Vleugel profiel: Wortmann modified
Leeg gewicht weight: 240 kg 
Maximum snelheid: 270 km/h 
Maximum glijgetal: 40 
Minimale daalsnelheid: 0.61 m/s

 

Informatie

Na 60 vluchten op de ASK23 mag je op de LS4 vliegen. Dit toestel heeft betere perstaties en een intrekbaar wiel, daarom is hij wat moeilijker te vliegen. Dit toestel wordt veel gebruikt voor overlandvluchten, duurvluchten en wedstrijdvliegen. In elke LS4 zit een LX7007 vlucht computer, deze geeft bijvoorbeeld aan hoe hoog je bij het vliegveld aan zult komen. 
De LS4 is een van de meest geproduceerde zweefvliegtuigen ter wereld. Dit komt door zijn prettige vliegeigenschappen en relatief goede prestaties.

Ook  kan de LS4 170L aan waterballast meenemen, hierdoor komt de snelheid voor de optimale glijhoek hoger te liggen. Maar door het extra gewicht klimt het toestel minder goed in de thermiek. Daarom wordt alleen met goed weer met water gevlogen.

View

LS4A view

 

Links 

Handboek

DG flugzeugbau

 


LS4B

Specificaties

Callsign: NX 
Registratie: PH-977 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 6.66 m 
Spanwijdte: 15.00 m 
Hoogte: 1.43 m 
Vleugel oppervlak: 10.5 m2 
Aspect ratio: 21.7 
Vleugel profiel: Wortmann modified
Leeg gewicht weight: 240 kg 
Maximum snelheid: 280 km/h 
Maximum glijgetal: 40 
Minimale daalsnelheid: 0.61 m/s

 

Informatie

De LS4B is een verbeterde LS4A het grootste verschil zit in de cockpit. Deze is comfortabeler dan die van de LS4A, ook is de romp wat korter en de staart wat hooger. Net als de LS4A wordt hij ingezet voor overland-, duur- en wedstrijdvluchten.

View

LS4B view

 

Links 

Handboek

DG flugzeugbau

 


DG505

Specificaties

Callsign: NY 
Registratie: PH-1108 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 8.66 m 
Spanwijdte: 20.00 m 
Hoogte: 1,60 m
Vleugel oppervlak: 17.6 m2 
Aspect ratio: 22.7 
Vleugel profiel: FX73 K170/17 (met Flaps) 
Leeg gewicht weight: 440 kg 
Maximum snelheid: 270 km/h 
Maximum glijgetal: 44 
Minimale daalsnelheid: 0.53 m/s

 

Informatie

De DG505/20m is een prestatie tweezitter. Deze wordt gebruikt voor pasagiers-, overland- en wedstrijdvliegen. Het toestel heeft flaps dit zijn grote roeren aan de achterkant van de vleugel. deze passen het profiel aan hierdoor heeft het vliegtuig zowel bij  lage als bij hoge snelheid goede prestaties. Waneer de landingsstand "L" wordt geselecteerd kan het toestel erg kort landen. Het toestel heeft een intrekbaar landingsgestel en beschikt over een LX7007 vlucht computer. Pas na het behalen van je zweefvliegbewijs zul je op dit toestel gaan vliegen.


De DG505 kan 160L aan water meenemen hierdoor komt de snelheid voor de optimale glijhoek hoger te liggen, maar thermiekt het toestel slechter. Dit wordt vooral gebruikt bij wedstrijdvliegen.

View

DG505 view

 

Links 

Handboek

DG flugzeugbau

 


DG800

Specifiacties

Callsign: NC 
Registratie: PH-1240 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 6.68 m 
Spanwijdte: 15m of 18m 
Hoogte: 1.35 m 
Vleugel oppervlak: 11.81 m2 (18m) 
Aspect ratio: 27.42 (18m) 
Vleugel profiel: DU92/137 (met flaps)
Leeg gewicht weight: 264 kg 
Maximum snelheid: 270 km/h 
Maximum glijgetal: 51,5 (18m) 
Minimale daalsnelheid: 0.5 m/s (18m)

 

Informatie

De DG800S is een prestatie eenzitter, door de flaps is hij moeilijk te vliegen maar heeft hij hoge prestaties. Bijzonder is dat de DG800 met zowel 15m als met 18m spanwijdtte kan vliegen. Zo heb je twee verschillende vliegtuigen in een. Uniek aan het vliegtuig is zijn gewicht/prestatie verhouding. Vergelijkbare vliegtuigen zijn zwaarder waardoor ze minder goed kunnen thermieken. Ook loopt de kap helemaal naar voren door hierdoor heb je een beter zicht. Pas bij voldoende ervaring op de DG505 mag je op de DG800 vliegen.

De DG800S kan 180L aan water menemen.

View

DG800 view

 

Links 

Handboek

DG flugzeugbau

 


G109B

Specifiacties

Callsign: (geen)
Registratie: PH-745 
Aantal zitplaatsen: 
Lengte: 6.68 m 
Spanwijdte: 17,4 m
Hoogte: 1.35 m 
Vleugel oppervlak: 19,4 m2 
Aspect ratio: 15,9
Vleugel profiel: E 580
Leeg gewicht weight: 620 kg 
Maximum snelheid: 240 km/h 
Maximum glijgetal: 28
Minimale daalsnelheid: 1.1 m/s

Motor type: Limbach L 2400 DT1 
Kracht: 130 PK 

 

Informatie

De Grob G109B is een TMG (Touring Motor Glider). dit wil zeggen dat hij zowel motorvliegtuig als zweefvliegtuig is. Boven in de lucht kan hij de motor uitzetten en dan is het gewoon een zweefvliegtuig. In de Motorzwever zit een krachtige 130PK motor in combinatie  met en nieuwe propeller is hij in staat om sleepstart uit te voeren.

Voor het vliegen met de motorzwever is een apart motorzweefvlieg bewijs nodig. Deze wordt vaak na het zweefvlieg bewijs gehaalt.

View

G109B view

 

Links 

Handboek

Grob Aircraft

 


Prive

Sommige leden hebben zelf of met een groepje een "prive" vliegtuig gekocht. Vaak zijn dit zweeflviegtuigen met een uitklapbare motor. Hierdoor hoeft als de thermiek op is niet in een veld buitengeland te worden. 

Hieronder vindt u een lijst met een aantal prive vliegtuigen van leden:

Callsign Registratie Type Soort vliegtuig Spanweidte Glijgetal
 KP PH-737 ASW20CL Jet 15m of 18m klasse vliegtuig met straalmotor  15m of 16,6m 43 of 46
JE PH-1050 ASW24 Standaard klasse vliegtuig 15m 44
NW PH-1112 Janus CT Tweezitter met hulpmotor 20m 43
NT PH-1255 ASW24e Standaard klass vliegtuig met zelfstart motor 15m 44
KW PH-1278 Discus t Standaard klasse vliegtuig met hulpmotor 15m 41
CB PH-1302 Ventus 2ct Prestatie18m klasse vliegtuig met hulpmotor 18m 52
NU PH-1308 Ventus 2ct Prestatie18m klasse vliegtuig met hulpmotor 18m 52
CG PH-1408 DG1000t Tweezitter met hulpmotor 20m 47
KF PH-1415 DG800B Prestatie 18m klasse vliegtuig met zelfstart motor 18m 51
CD PH-1494 ASW19B Club klasse viegtuig 15m 39
K9 PH-1502 Duo Discus XLT Tweezitter met hulpmotor 20m 47
ZY PH-1522 Nimbus 4DT Openklasse tweezitter met hulpmotor 26,5m 60
GW D-KFGW Ventus 2ct Prestatie 18m klasse vliegtuig met hulpmotor 18m 52
4T D-KAWW Nimbus 4T Openklasse eenzitter met hulpmotor 26,4m 60
JH D-3703 Kestrel 18m klasse vliegtuig van eind jaren `60 17m 42
60 PH-1223 Ka6E  Club klasse houten vliegtuig 15m 34

 


Historie

Hieronder vindt u een overzicht van alle club vliegtuigen die de NijAC ooit heeft gehad:

 

Callsign Registratie Type Periode Huidige staat Opmerkingen
NC PH-1240 DG Flugzeugbau DG800S 2001-heden  Actief  
NY PH-1108 DG Flugzeugbau DG505/20m 1997-heden Actief  
NX PH-977 Rolladen-Schneider LS4b 1994-heden Actief  
NG PH-888 Rolladen-Schneider LS4a 1990-heden Actief  
NE PH-847 Rolladen-Schneider LS4 1988-heden Actief In 1999 Type gewijzigd in LS4a
NA PH-782 Schleicher ASK23B 1986-heden Actief  
NH PH-769 Schleicher ASK23 1985-heden Actief In 1986 type gewijzigd in ASK23B
NF PH-733 Schleicher ASK21 1983-heden Actief  
  PH-397 Schleicher Ka-6E 1982-1990 In privé bezit callsign is nu VM
NA PH-702 Rolladen-Schneider LS3 1981-1991 Vliegend  in nieuw-zeeland (ZK-GXD)  
NC PH-577 Rolladen-Schneider LS3 1980-1998 In privé bezit callsign is nu NK
  PH-395 Schleicher Ka-6E 1977-1989 In privé bezit Callsign is nu PB
  PH-360 Schleicher K8B  1976-1986 Vliegend in Frankrijk (F-CPLM) Verkocht aan de Zaandse Aeroclub
  PH-506 Glasflügel 205 Club Libelle 1976-1980 Afgeschreven in 1998 (OO-ZFF) Verkocht naar KLU Leuven in Belgie
  PH-518 Schempp-Hirth Cirrus 75 1975-1981 Vliegend in duitsland (D-3905) Na ongeval opgeknapt en verkocht naar Duitsland
  PH-433 PZL Bielsko SZD-30 Pirat 1972-1975 Vliegend in Zimbabwe  
  PH-417 Schleicher K8B 1970-1991 Vliegend bij aeroclub Brasschaat in Belgie (OO-ZZV)  
ND PH-386 Schleicher ASK13 1969-heden Actief Oudste ASK13 van Nederland
  PH-206 Schempp-Hirth Gö4 III 1968-1985 In privé bezit Vliegend met de vleugels van de PH-208
  PH-326 Schleicher K8B 1963-1986 Buiten gebruik gesteld Verkocht aan de ZES plannen om samen met de PH-332 en PH-362 een hem weer vliegend te maken
  PH-325 Schleicher Ka-6CR 1963-1975 Afgeschreven na ongeval  
  PH-306 Schleicher K8B 1962-1976 Afgeschreven na ongeval  
  PH-275 Schleicher Ka-7 Röhnadler 1973-1983 Na ongeval gerestaureerd nu in privé bezit  
  PH-196 Slingsby Prefect 1965-1969 In privé bezit  
  PH-170 Grunau Baby 1956-1964 Afgeschreven nu onderdeel van de collectie Aviodrome  
  PH-252 Schleicher Ka-4 Röhnlercher 1957-1967 Afgeschreven na ongeval Verkocht aan de Zaandse Aeroclub
  PH-219 Schleicher Baby     Eerste vliegtuig van de NijAC